De kracht van donkerblauwe bessen

Ze zijn in de winkel nauwelijks uit elkaar te halen; voor velen is het eigenlijk ook onbelangrijk. Toch zijn ze te onderscheiden; naast verschil in telen, grootte en fruitvlees maken we in de wereld van gezondheid, voeding en afvallen nog een verschil... in voedingswaarde. De ultieme superfood voor afvallen? Dat zijn zonder twijfel deze twee bessen.


De makkelijkste manier om blauwe bessen en bosbessen uit elkaar te halen is door het fruitvlees te bekijken. Wel eens opgemerkt dan sommige blauwe bessen van de Albert Heijn blauw-paarsig vlees hebben? Dan zijn ze eigenlijk bosbessen. Het vruchtvlees van blauwe bessen is, in tegenstelling, wit. Een tip om ze te onderscheiden in het wild: bosbessen groeien individueel aan een struik, blauwe bessen in groepjes. Bosbessen zijn in juli, augustus en semptember in het wild te vinden. Het zomaar zelf plukken van bosbessen in het wild wordt overigens streng afgeraden. Deze blauwe vriendjes groeien dicht bij de grond en zijn daardoor de wc van vossen. Het eten van zelfgeplukte bosbessen vergroot onder andere de kans op vossenlintworm. Als je dus van plan bent bosbessen te plukken, gebruik dan de knieënregel: pluk alleen bessen die boven kniehoogte groeien. En was ze goed!


Blauwe bessen
Bosbessen











Tenslotte het belangrijkste verschil: voedingswaarde. Beide zijn enorm lekker, fris en bevatten weinig calorieën en juist veel voedingstoffen. Bosbessen zitten bomvol antioxidanten. Bosessen (over het algemeen) bevatten de hoogste concentrate antioxidanten van alle groenten en fruit. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat ze ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen die onze celstructuur kunnen beschadigen en die bijdragen aan veroudering en ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten of kanker. Ook lijken de antioxidanten in bosbessen voordelen te hebben voor de hersenen. Ze helpen bij het verbeteren van de hersenfunctie en bij het tegengaan van leeftijdsgebonden achteruitgang.

Blauwe bessen, aan de andere kant, zitten juist vol vitaminen en mineralen. De bessen blijken LDL lipoproteïnen (‘slecht’ cholesterol) te beschermen tegen oxidatieve schade – schade die een cruciale stap vormt op weg naar een hartziekte. Ze zijn ook gunstig voor mensen met een hoge bloeddruk; dit komt door de grote hoeveelheid calcium, magnesium en kalium in de blauwe vriendjes. Ze bevorderen bovendien de gezondheid van het hart en zijn goed voor de bloeddruk. Ze hebben namelijk een lage Glycemische Index, wat maakt dat ze je bloedsuikerspiegel nauwelijks beïnvloeden.


Kortom, zowel blauwe als bosbessen zijn de ultieme superfood als je lekker en gezond wilt afvallen. Als je dus aan je gezondheid en gewicht wilt weren zijn de donkerblauwe bessen de allerbeste keuze binnen het fruit.






7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven