De dwarsboom van het afvallen

Bijgewerkt op: 19 dec. 2021

Ghreline, het hongerhormoon van het lichaam, is voor het afvallen de Grinch van kerst; de saboteur van het afvallen..

Ghreline is een hormoon dat wordt aangemaakt in de maagwand als de maag leeg is. De naam van de signaalstof komt letterlijk van "growth hormone-releasing peptide", of een peptide dat een groeihormoon produceert. Peptide zijn proteïneframgmenten die zijn opgemaakt uit aminozuren. Als peptiden op een bepaalde manier gecombineerd worden, dan ontstaan er bepaalde proteïnen. Ghreline verspreid zich vanuit de maagwand via het bloed naar je hersenen, die het signaal krijgt dat er eten nodig is. Dit signaal voelen wij aan als honger.


Ghreline wordt dus aangemaakt als de maag niet langer gevuld is. Bij vulling hiervan stopt de aanmaak van ghreline. Dan wordt er leptine aangemaakt, het hormoon van verzadiging (en dus het omgekeerde hormoon van ghreline). Door de balans tussen ghreline en leptine hoef je niet te blijven eten totdat je maag weer leeg is. In theorie zou je dus precies genoeg eten binnen moeten krijgen.

Leuk verhaaltje, maar in werkelijk werkt het anders. De balans tussen ghreline en leptine raakt is vaak uit balans, waardoor je vaker en sneller eet. De ontregeling van die balans kan bijvoorbeeld komen doordat het voedingspatroon grotendeels uit snel verteerbare producten bestaat. Je hebt dan een sneller een legere maag en dus wordt sneller ghreline aangemaakt. Maar ook stress, slaaptekort en onrechtmatige eettijden hebben invloed op de aanmaak van ghreline en leptine.


Als je graag wilt afvallen, kan een onregelmatige productie van ghreline dus je plannen dwarsbomen. Door het hongerhormoon kan het kwijtraken van extra gewicht moeilijk zijn, omdat het hongerhormoon nog sneller wordt gemaakt. Ook op streefgewicht blijven kan moeilijk zijn, als het balans tussen ghreline en leptine niet in evenwicht is. Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid van het hongerhormoon in je lichaam stijgt in de jaren nadat je op dieet bent geweest. Hierdoor veroorzaakt ghreline een 'jojo-effect': het is moeilijk om niet weer aan te komen, omdat je continue honger hebt als gevolg van het dieet.


Ghreline is toch erg belangrijk voor het lichaam. Het geeft je een hongergevoel, wat je uiteindelijk niet moet negeren. Het stimuleert ook de groeihormoonafgifte. En zoals eerder gezegd,

 

Hoe kan je je ghrelinelevels weer in balans brengen?

  1. Allereerst kan je langzaam verteerbare voeding gaan eten, zoals voldoende (plantaardige) eiwitten en gezonde vetten, zoals bijvoorbeeld uit avocado of ongebrande noten;

  2. Vermijd voedsel dat snel verteerbaar is, zoals snelle koolhydraten (suiker), witte granen en vruchtensap;

  3. Eet je niet propvol (door het continue eten van snel verteerbaar voedsel krijg je snel een vol gevoel, waardoor je dat gevoel van verzadigdheid minder snel waarneemt en je dus meer blijft eten);

  4. Blijf veel groenten eten en eet af en toe iets meer (geeft je lichaam het signaal dat er geen acuut gevaar van verhongering is);

  5. Houd, als je eenmaal op gewicht bent, je gewicht zo stabiel mogelijk (gewichtsschommelingen gooien je hormoonbalans overhoop en zorgen voor toename in ghreline);

  6. Zorg voor beweging en goede slaap. Dit is de basis, naast voeding voor een evenwichtige hormoonbalans.

9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven