Startdatum COOL: maandag 7 juni om 19.30 uur     Locatie: Fysiomove, Zeilmakerstraat 10, 1991 JC Velserbroek

Startdatum COOL: maandag 31 augustus om 16:30 uur       Locatie: Handellaan 2a, 2102 CW Heemstede

Wat houdt het COOL programma in?

Heb je (een hoger risico op) diabetes, hart- en vaatziekten, ben je zwaarlijvig of heb je overgewicht? Ook bij een buikomvang groter dan 102 cm bij mannen en 88 cm bij vrouwen, kom je in aanmerking voor het Ieefstijlprogramma Coaching op Leefstijl. In de meeste gevallen wordt dit volledig vergoed door jouw zorgverzekeraar en is het dus helemaal gratis. Je hebt alleen een doorverwijzing van je huisarts nodig.


Deze Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) streeft naar een meetbare verbetering in de leefstijl, gezondheid en kwaliteit van leven. Dat wil zeggen dat er zal worden gewerkt aan inzicht in basiskennis, motivatie, valkuilen en belemmeringen. Je leert zelf bewuste, gezonde keuzes te maken op basis van wat bij jou past. 

AdobeStock_206980253.jpeg

In het kort

Geen ‘dieetprogramma’ maar gericht op duurzame gedragsverandering en meetbare verbetering in de leefstijl.

Gericht op blijvend resultaat op de lange termijn.

Voor iedereen vanaf 16 jaar met een BMI vanaf 25 die gemotiveerd is om het hele programma te volbrengen.

Vergoed vanuit de basisverzekering zónder eigen risico (dus geen kosten).

Een programma van 2 jaar.

Zowel groeps- als persoonlijke bijeenkomsten.

Gekwalificeerde leefstijlcoach.

Koken met groente

De gecombineerde leefstijlinterventie

Vanaf januari 2019 is het CooL (Coaching op Leefstijl) programma opgenomen in de basisverzekering als Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLi). Het is een programma gericht op het verbeteren van de algehele leefstijl van mensen die als doel hebben om blijvend gewicht te verliezen.

Naast betere eetgewoontes en meer beweging is er ook aandacht voor slaap & ontspanning, stress, vitaliteit en werk & privé balans.

Wat bereik ik met COOL?

Het CooL programma streeft naar een meetbare verbetering in leefstijl, gezondheid en kwaliteit van leven. Dit heeft een positieve verandering op bijvoorbeeld je gewicht, vetpercentage, middelomtrek, bloedglucose of cholesterol.

Het programma:

Het programma bestaat uit een basisprogramma en een onderhoudsprogramma en duurt in totaal 2 jaar. Beide onderdelen bestaan uit 8 groepsbijeenkomsten met gemiddeld 10 tot 14 deelnemers van 1,5 uur en 2 individuele gesprekken van 55 minuten waarin ruimte is om dieper in te gaan op jouw persoonlijke doel. Daarnaast vindt in beide onderdelen een intake en eindgesprek plaats. Iedere deelnemer krijgt toegang tot een persoonlijke online leeromgeving waarin alle informatie staat om de sessies voor te bereiden.

Het Basisprogramma
Sessie
Inhoud
Hoe blijf ik in beweging?
Langdurig voortzetten van nieuwe leefstijlgewoontes, wat gaat goed
Hoe gezond is jouw weekend?
Vasthouden van het gezonde leefpatroon in uitzonderingssituaties (feestjes, verjaardagen, uit eten)
Hoe maak ik mijn acties tot een succes
Zelfregulatie strategieën, hoe om te gaan met verleidingen. Valkuilen definiëren en terugvalpreventie
Gezond leven is plannen
Planning, timemanagement en gezonde leefstijl
Slapen & ontspannen
Slaap, stress management en ontspanning en wat heeft dit met afvallen te maken
Kleine aanpassingen, groot effect
Gedragsverandering, passende kleine acties leiden tot succes
Kom in beweging (informatief)
Over bewegen en sporten, in samenwerking met buurtsportcoach gemeente
Lekker eten geeft structuur
Gezonde voeding (variatie, voedingswaarde, portiegrootte, regelmaat en mindful eten)
Onderhoudsprogramma
Sessie
Inhoud
Op eigen voet verder
Steun zoeken, persoonlijke kracht
Informatie overload
“Infobesitas”, omgaan met gezondheidshypes, betrouwbare bronnen van informatie
Succesvolle verandering
Plan van aanpak, inzet persoonlijk kwaliteiten
Timemanagement
Overzicht creëren in alle taken, keuzes maken, prioriteiten stellen.
Je energiehuishouding
Energiegevers en energienemers, goed voor jezelf zorgen
Voeding
Etiketten lezen, gezondheidsclaims interpreteren en marketing doorzien
Beweging, waar zit je kans?
Welke stappen heb je al gezet (letterlijk en figuurlijk) en waar zitten kansen voor verbetering
Wat is je doel?
Doelen stellen (hoofddoel en subdoelen), acties formuleren

GLI - COOl Programma
Velsen

Startdatum COOL: maandag 7 juni om 19.30 uur

GLI - COOl Programma Heemstede

Startdatum COOL: maandag 31 augustus om 16:30 uur

Voor wie?

Je komt in aanmerking voor verwijzing voor het Lekker en gezond afvallen CooL programma wanneer je;

  • BMI tussen 25 en 30 i.c.m. een grote buikomvang: 
    >88cm (vrouwen) 
    >102cm (mannen)

  • BMI tussen 25 en 30 i.c.m. comorbiditeit: 
    (verhoogd risico op) diabetes of cardiovasculaire aandoeningen.

  • BMI tussen de 30 en 35 is.

Belangrijk hierbij is dat je:

  • wordt doorverwezen door jouw huisarts of medisch specialist;

  • gemotiveerd bent om het tweejarig programma te volbrengen.

COOL

Kosten?

Het programma is opgenomen in de basisverzekering en uitgesloten van eigen bijdrage. Deelname kost je dus niets.

Doorverwijzing van de huisarts is noodzakelijk.

Waar en wanneer?

Deelnemen kan in Heemstede (Praktijk Deen) en in Velsen (Fysiomove).

 

Dinsdag 19 april Velsen en Heemstede (VOL)

Maandag 23 mei om 19.30 uur Velsen

Maandag 23 juni om 16:30 uur Heemstede

GLI - COOl Online Intake

Heb je interesse in het GLI - COOL programma en wil jij graag van start gaan? Schrijf je dan makkelijk in voor een online intake op jouw gewenste dag en tijdstip.

Plan hier jouw 1 op 1 coaching gesprek in als je het GLI - COOL traject al volgt.

GLI - Coaching