Zwanger? Eten voor twee niet nodig

Bijgewerkt op: 21 nov. 2021

De basis voor een goede gezondheid wordt gelegd tijdens je eerste paar jaar van je leven, bestaande uit de zwangerschap plus de eerste twee levensjaren. Een goede nutriëntenstatus van een aanstaande moeder is essentieel om het ongeboren kindje van alle benodigde voedingsstoffen te voorzien

De basis voor een goede gezondheid wordt gelegd tijdens de eerste 1000 dagen van het leven, bestaande uit de zwangerschap en de eerste twee levensjaren van het kind. Een goede voedings-en suppletieadvies reikt verder dan de inname van foliumzuur en vitamine D. Afhankelijk van het voedingspatroon kan suppletie met omega 3-vetzuren, jodium, calcium, B-vitamines en ijzer een gezonde zwangerschap ondersteunen.


De eerste 1000 dagen.


De basis voor een goede gezondheid wordt gelegd tijdens de eerste 1000 dagen van het leven, bestaande uit de zwangerschap plus levensjaar een en twee van het kind. Een goede nutriëntenstatus van de aanstaande moeder is essentieel om het ongeboren kind van alle benodigde voedingsstoffen te voorzien. De huidige voedingsadviezen voor zwangeren zijn onvoldoende afgestemd op gezondheidsvoordeel voor het kind op latere leeftijd. Eten voor twee is echter niet nodig. De inname van de juiste hoeveelheden macro – en micronutriënten daarentegen kan bijdragen aan een gezonde zwangerschap en een goede start van een nieuw leven. ​ Het wordt steeds duidelijker dat gezonde voeding en suppletie tijdens de zwangerschap (en de periode van borstvoeding) een gunstige invloed hebben op de gezondheid van moeder en kind. De inname van voldoende omega 3-vetzuren vanaf twintig weken zwangerschap en probiotica tijdens de laatste weken van de zwangerschap verlagen bijvoorbeeld de kans op allergieën bij het kind, zoals eczeem, voedselallergie en astma.1 Daarnaast is de consumptie van kwalitatief goede voeding geassocieerd met een goede zenuwontwikkeling en cognitieve functie.2 Huidige voedingsadviezen voor zwangere vrouwen baseren zich op de aanbevelingen Gezonde Voeding (2006) en nemen de correlatie tussen gezonde voeding en gezondheidsvoordelen op latere leeftijd onvoldoende mee. Momenteel werkt de Gezondheidsraad aan nieuwe aanbevelingen, die naar verwachting dit jaar uitkomen. Op basis van de huidige wetenschappelijke kennis kunnen er echter al wel aanbevelingen worden gedaan voor een gezond voedingspatroon tijdens de zwangerschap.


Advies.


In principe zijn de dagelijks aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen voor zwangere vrouwen dezelfde als voor gezonde vrouwen van negentien tot vijftig jaar. Eten voor twee is dan ook niet nodig, waarmee overmatige gewichtstoename tijdens de zwangerschap voorkomen kan worden. Er zijn wel iets hogere aanbevelingen voor vlees, kip, eieren en vleesvervangers vanwege de verhoogde ijzerbehoefte tijdens de zwangerschap: 125-150 gram per dag in plaats van 100-125 gram per dag. Daarnaast moeten vrouwen erop letten dat ze voldoende calcium en visvetzuren binnen krijgen. Calcium is belangrijk voor de aanleg van de botten en de inname van 1000 mg calcium per dag vanaf het tweede trimester van de zwangerschap vermindert daarnaast het risico op pre-eclampsie met een kwart.3Voor de opname van calcium is een goede vitamine D-status belangrijk. Onderzoek laat zien dat vrouwen die minder dan 1000 mg calcium binnenkrijgen en daarnaast een lage vitamine D-status hebben, bijvoorbeeld aan het eind van de winter, hun eigen calciumvoorraad in de botten gaan aanspreken. Vrouwen die onvoldoende calcium via de voeding binnenkrijgen, bijvoorbeeld bij het volgen van een vegetarisch/veganistisch voedingspatroon, doen er goed aan 1,5-2 gram elementair calcium per dag te suppleren.

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven