Kaki's, het oranje van de herfst

Het is de kleur van Nederland. De kleur van 27 april. De kleur die ons voetbalteam met trots draagt tijdens het WK. Maar oranje is ook de kleur van de Nederlandse herfst. Denk aan de bladeren, die plotseling van kleur veranderen. Of denk aan de pompoenen die elk jaar op 31 oktober kleine kinderen verwelkomen. Pompoenen zijn hét gezicht van Halloween. Maar dat is niet de enige reden waarom ze altijd in de aanbieding zijn in oktober en november. Het is een groente van de herfst, een seizoensgroente. Seizoensgroenten zijn groenten die minder belastend zijn voor het milieu, omdat ze niet worden geïmporteerd uit andere landen, of gekweekt worden in een kas. Ze kunnen binnen een bepaald seizoen namelijk buiten de kas worden geteeld.

Herfstgroenten- en fruit zijn dus gewassen die niet veel verwarming nodig hebben om geoogst te worden in de herfst. Seizoensgroenten- en fruit zijn ook goedkoper, omdat ze in

ontzettend grote getallen verkrijgbaar zijn. Tot slot zijn seizoensgroenten- en fruit ook nog eens veel gezonder! Seizoensgroenten- en fruit zijn namelijk bijna altijd vers. Ze worden namelijk niet geïmporteerd, of lang opgeslagen in koelcellen. Daardoor is het aantal verloren vitaminen minimaal.


Pompoen is overigens niet het enige lekkernij dat in de herfst vertegenwoordigd. Denk aan paddestoelen, wortelen en rabarber. Én een van mijn persoonlijke favorieten (een fruit die nog veel te onbekend is): kaki's.

Kaki's vind ik magisch. Kaki fruit is een oranje vrucht met fris, zoetsappig vruchtvlees. Het lijkt een beetje op een oranje tomaat, maar veel zoeter. Oorspronkelijk komt de vrucht uit China, een land met een gematigd tot warm klimaat. Vandaar dat ze zo breed te verkrijgen zijn tijdens een Nederlandse herfst. Kaki's worden vaak gebruikt in herfstrecepten omdat ze zo'n frisse, maar ook zoete smaak hebben. Denk aan herfstsalades, smoothies, of als topping bij oatmeal. Ook kan je ze gewoon uitlepelen. Ik maak er altijd een dikke ontbijtpudding van. Wanneer je kaki's namelijk blend met heet water, ontstaat er een dikke massa (recept onderaan post). Voor deze pudding heb je maar een paar ingrediënten nodig en is te maken in een paar minuten! Een heerlijke pudding voor een gezonde start van je dag.

En gezond zijn ze: vol met vitamine A (zorgt ervoor dat je immuunsysteem goed functioneert), vitamine B6 (goed voor je spijsvertering en weerstand), vitamine C en vitamine E (goed voor de huid en houdt het hart gezond). Daarnaast zitten er veel antioxidanten in. Antioxidanten helpen vrije radicalen (agressieve stoffen) in het lichaam onschadelijk te maken. Dit kan ontstekingsremmend en beschermend werken tegen vele verschillende ziekten, zoals b.v. kanker.

 

Kakipudding

Ingrediënten (1 portie):



- 2 kaki's

- 1/2 banaan

- 1/2 kop kokend water

- Kaneel


Schil de kaki's en snij ze in stukken (grootte maakt niet uit). Blend ze in de blender met een halve kop kokend water tot een egale mix. Voeg de gepelde halve banaan toe en blend opnieuw tot een egale, dikke pudding. Besprenkel tot slot de pudding in je schaaltje met wat kaneel. Enjoy!



15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven